20% rule Google

De 20% rule van Google zorgt ervoor dat jij meer productief bent en meer energie krijgt. Deze bekende strategie, die al tot vele successen heeft geleid, wordt ook wel de ’20 procent tijd’ strategie genoemd. De 20 procent tijd strategie is gecreëerd door dezelfde mensen die Google hebben bedacht: Larry Page en Sergey Brin. Het doel van deze strategie is om werknemers één dag per week, 20 procent van hun tijd, te besteden aan een Google-gerelateerde passie of een project welke ze zelf hebben gekozen of gecreëerd. Hedendaags zijn er vele bedrijven welke gebruik maken van deze strategie om de creativiteit van hun team te stimuleren. Het gebruik van de 20 procent tijd strategie heeft op verschillende manieren een positieve invloed op jouw bedrijf of werknemers:

  1. Vergroot de empowerment van de werknemers. Wanneer jij werknemers de vrijheid geeft om aan iets te werken dat gerelateerd is aan jouw bedrijf en als dat ook nog eens iets is waar zij gepassioneerd over zijn, dan vergroot dit de empowerment van de werknemers. Het empowerment vergroten betekent het versterken van mensen en groepen zodat ze beter kunnen deelnemen aan de samenleving, of in dit geval beter functioneren in het bedrijf.
  2. Meer flexibiliteit. De 20% rule, oftewel 20 procent tijd strategie, is niet een echte regel maar meer een optie. Als één van de werknemers zijn tijd niet wil besteden aan een persoonlijk project, dan hoeft dit ook niet. Dit geeft jouw werknemers een gevoel van vrijheid en verbetert hun timemanagement.
  3. Succes. Wanneer ‘junior’ werknemers gebruik maken van deze 20 procent tijd strategie kunnen zij komen met zeer goede ideeën. Deze ideeën kunnen vervolgens geprezen worden door de leidinggevenden en wellicht verder ontwikkeld worden binnen het bedrijf wat het succesgevoel van de werknemer(s) vergroot. 
  4. Kosten effectief. Met de 20% rule van Google werken werknemers wellicht minder aan hetgeen wat jou interesseert. Echter, het is uit onderzoek gebleken dat blije en tevreden werknemers maar liefst 12% meer effectief zijn dan de gemiddelde werknemer. Het loont dus zeker om de 20 procent tijd strategie te gebruiken binnen jouw bedrijf.
  5. Een betere band tussen werknemers. Doordat werknemers met de 20% rule van Google tijd besteden aan hun passie leren ze ook elkaars passie kennen. Op deze manier kunnen werknemers van verschillende afdelingen erachter komen dat ze dezelfde passie hebben, wat hun onderlinge band kan versterken.
  6. Innovatie mogelijkheden. 84% procent van de consumenten zegt dat ze graag items kopen van bedrijven die innovatief zijn. Met de 20 procent tijd strategie zijn werknemers één dag per week bezig met innovatieve ideeën wat dus een positieve invloed kan hebben op de positie van jouw bedrijf op de markt.
  7. Omgaan met falen. Niet elk idee dat bedacht zal worden en uitgewerkt zal worden met de 20% rule van Google zal succesvol zijn. Binnen deze mislukkingen krijgen mensen de kans om te groeien, zich te ontwikkelen en te leren. Als bedrijfsleider of teamleider is het belangrijk dat jij altijd de vooruitgang van je werknemers blijft stimuleren.